:.Welcome TO.:

Monday, February 28, 2011

27 FEBRUARY 2011 "KONVOI LAGI"

PLACEPadang MPK2 kuantan pahang
TIME  : 08.30 a.m - 12.30 a.m
DATE  : 27 FEB 2011
DAY    : sabtu

assalamualaikum wat pembace sekalian...first ak nk tya kabar lu...shat ke korang???kali ni ak nk cter sal KONVOI..konvoi lg...kali ni konvoi pling best tau..bkn per ak g konvoi 40KM in area kuantan..siap d excord oleh polis trafic ag..best la...seblom ni pernah tapi x besar cam aak g nih...best sgt2 tau..mesti korang tertya-tya ak g join group mana kan???ak ni xsosial tp ak ni mesra nan semua org gtu...so aad org nk bwa per lgi ak ibarat PUCUK DI CITA la..hahaha trus on la..org yg jmput ak ni bkn la org bsr2 tp dorg ni geng motor adk berdik kekasih ak...tapi bkan mtor mat rempit la..bila ad festival motor semua sal motor ni msti dorag join...cam MOTOR CROSS...dorng pom join gak cme ak blom sempat g lagi..

ok group motor ni name GROUP KTY..seramai 18 org join group ni asenye ad ag ahli dia tp ak ingat  tu jer yg ak tau..masa sampai tu kte org kna beratur untuk pndaftaran group..hahaha..cam dak2 kan..dah la panas..FUHHH!!!..tp best la terkenag zaman2 sekolah..lpas daftar keorg gerak g daftar utk CABUTAN BERTUAH lak...mcam2 la prgrem..ermm lpas urusan cabutan bertuah keteorg gerak g BOOTH TEST DRIVE..geng2 ak masuk gak..ak x la..sbb dia punya test tu cam ssh la..tkt..hehhehe..ad SLOWEST tu jer yg ak ingat..tp ssh tau..lpas jer prgram tu ak n k.ida(isteri pok de) gerak g pat mtor..msa nk g konvoi tu kteorg dbri taklimat dlu..jga keselamatan..antaranye:.
a)pakai helmet
b)msti ad side mirror
c)sentiasa follow arahan yg dbri
d)mesti wat 2 barisan"kalo x akn d tendang keluar"hahaha cam dak sekolah..

so kami wat la ape yg dsuruh...byk jln yg kmi kena lalu..sampai ak xingat jln2 tuh yg ak tau sampai kat PEKAN pastu pusing blik msk bandar kuantan semula...hehehe skit pingang ak..tp berbaloi la..msa dlm konvoi  tu ak nyris2 nk excdent tau..nk tau sebab per??org depan ak tu bwa motor cam cibai la..kejap dekat kejap jauh..nsib baik xjatuh...org yg bwa ak tu nsib baik pro bawa motor..maka terselamat la ak..alhamdullilah...msa sampai kat sni lak abg joe plak kn langgar ngn BESPAR..terbalik motor yg langgar dia tu..cian kan..kaki abg joe tercalar kit..

lps jer konvoi tu ak jln2 kat dalam lak tgk per yg ad kat dalam..byk artis jemputan..tp xbest pom...hahaha...malam tu ad KONSERT lak menampilkn ELLA, AMY SEARCH and ramai lg la..dalam msa yg same ak sempat jumpe nan pkwe ak..dalam pkul 4.30 ak jumpe dia...tu pom kejap je..cian kan..xsempat cz group ak cri ak..hahaha...ak ni xska duk diam..boring la...lps jln2 tu ak g tgk KETE lak..best gak cam2 aksi pemandu tu bwa kete yo..tkt ak..mlam konsert tu ak x g pom..sebb pinggng ak sakit..ak rehat kat umah jer..

harap2 lpas ni ad lg aktiviti cam ni...seronok...tp ak xsempat nk amik gambar sebb sibuk ngat...sory ye sume..

"Love Sherry"


Wednesday, February 23, 2011

""Duit Lagi""

Bayar yuran:RM 125
Bayar buku:RM 100
Bayar hostel:RM 189
Bayar subject:RM 30/jm darab nan 7/hrs=RM 210


NI LA YG AK KNA BYR SEM NI...
ni bru 2 subject ak amik
klo 5 subject agak2 brape kna byar duit buku 2??
hah korang kira la sendri..

mkn ak tnggung sendri...
so korang...
jgn la EXTENT ye!!!
blajar la rajin2..
ngapai la impian...
jgn jd cam ak...

ni tambah2 ELAUN
xtau msk awl ke lwat...
so korang jimat2 la..
pandai2 la budget makan tu..
yg perlu shaja..
jgn enjoy byk2...

ma ak pernah PESAN
"jimat2 la duit ma n abah bg tu biar ckup bln tu,kita bukan org senang"
kdng2 tu ak pk jgk...
tp mmg xleh lari ak ni BOROS ckit
xmcm akak n adik ak...
diorg saving ak x...

ssh la gni...
ai tu pernah sekali duit ak habis xcukup bulan pom...
xdop ore leh tlng...
dalam minggu tu 1 minggu ak mkn maggie..
mmg mggie tu x baik utk kshatn tp nk wat cam ner terpakse...


so korang BERJIMAT-JIMAT la agr esk2 korang x jd cam ak...


"Love Sherry"

SAY GELI-GELI !!


FIRST skali ak nk gelak dlu....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
pjg dop...
mmg kelakar la...
ok ni ak nk perkenalkan ROOMATE ak yg kacik ngan ak...
ni yg sem ni punya,,
ad lg sorng tp xdop gambar yo..
so ak tunjuk yg ada jelah...
name: FATHIN HANI a.k.a (xtau nme pnuh pe)KIRI
FARTIEN SUJU fb punya name a.k.a fatin nor habibah KANAN
tu kat bwh tu gmbr diorng..

ni gambar WANTED ni....
hahahahhahahahaha..
padam muka diorng..
(gurau je lah)

cute girls...
puji kit bg melangit..
hahahahahaha..
paham dop diorng ni ak ckp...


ok2...
nk mla cter ni...
sbb ape ak nk cte sal diorg ni??
cam gni
td HENFON hani bunyi...
Titititititititi..
cam gtu la bunyinyer...
hahaha...
teka saper col???
hah mesti la pakwe dia...
mls arr cte sal pakwe dia...
nti si hani ni mrh lak..
trs pada cte nape ak SAY GELI-GELI...
say geli-geli ni muncul sbb hani...
hahahaha..
hani jgn marah ye..
gurau2 jer...
sambung blik pada cter...
suju say kat hani manje2 ngn pakwe dia..
tp ak say geli2 cz
ak teringat pada cte kwn ak kte ad sorg BUDAK ni ckap nan kwn dia nk GELI-GELI nan pakwe dia...
hahahahaha...
geli-geli ke??
jd idea tu muncul utk ak knakn hani....
hahahahaha...
padam muka hani n suju...
ok stop kat cni..

benna byk peristiwa yg berlaku antara ak nan diorg...
pernah satu hari tu ak kna kunci kat luar blik ngn diorg...
nkal kan diorg..
mmg nkal pom...
tp dalam msa yg same ak knakan mrka plak..
hahahaha..
lg lame lgi...
siap suh bg PASSWORD lg klo nk msuk blik...
cian kan ...
nk tau password per??
hah tu kena tya SUJU...
sebb password tu suju je tau...
hahahaha
jahat dop LOVE SHERRY...
like2 lam fb...
huhuhuhu..


k la hani n suju hope korang x marah love sherry coz wat cter korang lam ni...
cam best jer...


"Love Sherry"





.....AKhIrnyE BeRjYA jgK ak siAPkN Blog kU....

ALhamdulillah syukur akhirnya segalanya dah siap separuh...biar pom separuh ia amat bermakner buat ku...sebbb seblm ni ak xpernh nk buat semua ni...tima ksh pada kwn ak SITI NOORPIETHA ATIKA BT MOHD ZAKI...sbb sdi ajar ak cam ne nk update and upgrade blog ak ni...dlu blog ni biasa2 je...skrng len ckit...hope lps ni ak rajin jnguk JOURNEY OF LIFE ak ni...biasa la bila tibe bz sampai blog x sentuh fb ak xsentuh...tp lame2 rindu gak....so nk tunjuk something kat korang...hah TADA!!!!!...cmel x smile 2....2 la perasaan ak bla ak dah siap wat blog ni td...cme ad satu pages lg ak x ltak gambar....pages LOVE FAMILY...pages xdop gambar ag...huhuhuhu...biasa ak ni org biasa jer...gambar family jrang amik...hope korang x hampa la...tgok pe yg ad la...huhuhuhu...insyaallah dlm msa terdkat ak akn try upload gambar tu k...




smile ni mngambar kan betapa ak menghargai ape yg ak buat n pertahan kn agar bunga2 lam mug smile ni dapat bertahan lame...so korang bli la mug n bunga sedar then jaga...hahahaha...entah paper la...hope korang jgn praktic or copy k..



pe pandangan korang tentang pic ni?terlalu smile ker pe?ermmmmmmmmmm...ssh kan nk nlai so korang ape mcm nk try senyum cam gni x?hahahahaha agak2 korang jd x klo tru senyum ni???ermmmm no komen....


hah yg ni cam lawa jer senyum....seolah olah mngambarkan perasaan kita skrng ni...so plh la yg mana korang suka...first.second n third...so pk2 kn la...


so korang bce n give komen k....hope korang enjoy ngn blog ak yg x seberape...biasa la bru nk bertapak...org ckp "BARU SETAHUN JAGUNG"so jd la pmbimbing ak spya ak sentiasa rajin update n post blog every days...mga2 idea ak cam coklat yg mencurah curah keladng gandum....


"Love Sherry"

❤KEDATANGAN❤

mesti tertya tya kan spe??
hahaha..
mula2 2 nk wat suspen lu baru cter k...
agak2 sapew??
artis?
menteri?
or
kerabat diraja??
ermmmm...
penat dop mikir??
pnat2 kn??


ak skit palo dok mkir sapo??
hahaha..
tp ak nk mu pk gok..
same2 la kta pk k..
ermm...
puas ko pk...
ermmmm..


brape kali nk wat ermm ni...
cri idea la.
mkir...
hahaha..
xabis2 nk pk...
cam mat jenin la...

kedatangan...
d sambut or dbiar d biar sepi??
ak msti smbut...
xbaik memulaukan tetamu yg datang..
manis kan muka ye tuan2 n puan2..
hahahaha..
suko sokmo...
hidup ni msti ceriz bru la bhagia..
btul x kwn2??

blik kpada kdtgan ..
bkn ktdatangan ke las or sekolah...
some one visit..
ermmmm...
haahhahaha..
mls la cte..
tkt ad yg terasa..
tp sory...
xtuju pda sape2 pom...
just writing...
huhuhuhu...

jd sambut la kdtangan sape2 pom ngn hati terbuka k...
senyum la..
ramah la...
mesra la...
selagi mampu...
ermmmm...
pe lg ekk..
tu je lah kot...
bye!!!

"love sherry"

Tuesday, February 22, 2011

... Sertai kami ....

SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH

Sunday, February 20, 2011

...Tentang semalam...

masa kanak2...
indahkn??

bila remaja...
semua dah brubah..


cinta??
ape 2??
indah ke??

aper ye...

semalam pe yg ak lakukan??
salah ke??
jd baik...
baik ke??
jd salah..
keliru la kdng2 terpk gak npe jd mcm ni...
tiada ksh syg..
ad ksh syg..
jd yg mana satu...

semalam pe yg ak xlakukan??
byk ke??
syg ak tu..
ckt ke??
syg ak tu...
org xpk kta xsempurna...
org pk kta perfect..
tp perfect ke??
manusia sentiasa lalai...
byk wat salah..
byk wat jhat...
byk wat benda ngarut2..
tp ak termsk dlm golongan tu ke??
tya ak msti la ak jwb x...
tp org len same ke pkrannye ngn ak??
tu yg ak xtau...
kta tgur..
dia ckp dia jhat..
tgur tu bkn bermkne jhat..
tp nk suh sedar..
kalu stkat baik tp hati kat dlm tu hitam legam...
tu mknenye..
xbrubah...
zahir je baik tp batin x??
nk ke jd mcm tu?
seolah olah kta brada zman dlu kala...
sentiasa btul tp x sebnrnye..
ak ckp x bermkne ak pom btul..

x ...
cbe pk kdng2 manusia ni bla wat slh xnk ngaku...
klo ak pom ak xnk ngaku..
tu la sfat manusia...
dri dlu sampai skrang..
pah bla nk sdar??
ermmmmm...
ak pk pjg...
ssh nk jd baik...
klo mmg kta ni jhat....
so pk jln pnyelesaianye..

semalam pe yg ak tgk??
mcm2..
manusia yg byk rgam..
perangai playboy,playgirls...
slh sape??
pk kejap...
ermmmmmm...
everything can happen...
tp npe xde pmbaharuan...
plik manusia still xnk berubah...
halal haram mana??
manusia mkin jhil..
jhil tentang agama..
tentang islam..
islam pada dasar tp sbnrnye x pom...

semalam pe ak dgr??
byk benda plik2...
sbtan yg ak pham tp buat2 xpham..
bhasa 2 nilai peribadi kta..
ckp leklok bru org pndng kta elok...
tp manusia..
pham2 je lah...
no komen..
ckp lbh2 nti ad yg terasa....
ak pom akn terasa..
tp kinsfan tu xdop lg..
berubah jauh sekali...
ermmmm..
manusia mcm tu la...
xkna selagi tu la xinsaf...
cam ak..
ak ngaku...
ak baik bla perlu...
jhat tu ad tp jrng2 le...
pk dlu sblm buat..
bru xnyesal..
btul x?

semalam pe ak pk?
btul ke dia d jd kan sbgai psangan ak...
ke ad org len selain dia...
ak keliru...
nk buat slat istiharah..
bkn masanye lg..
tkt nk hadapi knyataan...
tkt pe yg dharapkan x menjd...
tkt..
semunye tkt..
tiada kekuatan...
sfat kbranian tu xdop...
missing...
ermmmmm...
ak pk lg..
naik migran otak ak brpk...
pk lak benda xberfaedah...
masa depan...
cerah ke kelam??

oh!!!.
hati...
tbah la hadapi semua ni..
insyaallah semua can be alright...
AMIN.....




"LOVE SHERRY"




















Sunday, February 13, 2011

..rumput n orang yg di sayangi...

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:

Pelajar:
Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu: Oh, awak nak tahu ke? Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar: Baiklah…apa yang saya harus buat?

Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu: Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas...



..10 tanda si dia adalah jodoh kita..

Gunakan seluruh pancaindera,Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa. Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara keduanya.

Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang lovely perkatakan? Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita ;

1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik.

Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang atau selesa bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita.

Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan.

Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang.Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini.

Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan.Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita.

Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan.

Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung.

Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar.

Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama.

Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan.

Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar.

Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, ‘lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih.

Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Papar kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut.Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita.Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita.

Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya.Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu.

Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Mimpi
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon,

Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita..?

“ Manusia merancang, Allah menentukan..”



adakah Dia mencintai kita??

  • Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

  • Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

  • Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

  • Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

  • Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti 'selalmat pagi', 'selamat hari minggu', 'selamat tidur', 'take care', dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan "aku CINTA padamu", tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

  • Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

  • Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.

  • Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

  • Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.

  • Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

  • Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS 'good luck' untuk memberi semangat kepada kamu.

  • Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

  • Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

  • Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

  • Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh

  • dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar 'jauh dimata, dekat dihati?'

  • Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

  • Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

  • Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

  • Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!.bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

  • Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

  • Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

  • Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

  • Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

"Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut.. kamu akan menyesal melakukannya! "

TentaNg QaDa' & QaDar

Qada dan qadar ialah ketetapan Allah yang telah ditentukan sejak dari azali lagi berdasarkan ilmuNya yang Maha Tinggi, disusuli dengan kejadian seperti mana yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, sebelum kejadian alam semesta, Allah menetapkan gas atau asap akan memenuhi angkasa raya diikuti dengan kejadian bintang-bintang dan planet-planet dan itulah sebenarnya yang telah berlaku tanpa dapat dihalangi. Allah menetapkan satu bahagian oksigen perlu bercantum dengan dua bahagian hidrogen untuk menjadi air dan hakikat ini tidak dapat diubah sampai ke bila-bila. Allah menetapkan kaum wanita dan bukannya kaum lelaki yang mengandung dan melahirkan anak dan hakikat ini juga tidak boleh diubah. Allah menetapkan mata sebagai alat untuk melihat dan telinga untuk mendengar dan fungsi ini akan berterusan sampai ke bila-bila.

Allah menetapkan setiap yang hidup pasti merasai mati dan tidak ada seorang pakar perubatan pun yang mampu mengubah kenyataan ini. Semua ini dan yang lain-lainnya tidak dapat diubah sebab ia adalah ketetapan Allah sejak dari azali lagi berdasarkan kebijaksanaanNya yang tanpa batas dan ia telah menjadi hukum alam yang dikenali sebagai hukum sebab musabab dan sebab akibat. Justeru, hukum alam yang berkait rapat dengan kehidupan manusia ini adalah sebahagian daripada ketetapan qada dan qadar.

Isu yang hangat diperkatakan tentang qada dan qadar ialah, adakah tindak tanduk manusia juga telah ditentukan oleh Allah sejak dari azali lagi? Syed Sabiq di dalam kitabnya Al-Aqaid Al-Islamiyah berkata: “Imam Al-Khathabi telah berkata: ‘Ramai orang mengira qada dan qadar adalah pemaksaan Allah ke atas hambaNya dan manusia hanya mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sebenarnya pandangan yang seperti ini adalah salah kerana takdir adalah ketetapan Allah berdasarkan ilmu Allah yang Maha Mengetahui tentang kejadian yang akan berlaku berhubung semua perkara..’ Pengetahuan Allah tentang sesuatu perkara tidak akan mempengaruhi kehendak hamba itu.”

Di zaman Omar Al-Khattab ra, seorang lelaki telah ditangkap kerana mencuri dan beliau telah dibawa menghadap khalifah Omar. Lelaki itu telah disoal: “Mengapa kamu mencuri?” Lelaki itu menjawab: “Kerana Allah telah mentakdirkan ini ke atas diri saya.” Khalifah Omar ra amat marah dengan lelaki ini lantas beliau terus berkata: “Pukul lelaki ini dengan tiga puluh sebatan selepas itu potong tangannya.” Lelaki ini terkejut dengan hukuman itu dan terus bertanya: “Mengapa hukumannya begitu berat?” Berkata Omar Al-Khattab ra: “Kamu akan dipotong tangan kerana mencuri dan disebat kerana berdusta atas nama Allah.” Maksudnya, manusia diizinkan Allah utk membuat pilihan dan hal ini adalah sebahagian daripada ketetapan qada dan qadar.

Hukum sebab musabab atau sebab akibat adalah takdir. Manusia dapat menolak takdir dengan takdir yang lain kerana kesemua itu telah dicipta dan ditetapkan oleh Allah bagi manusia. Justeru, takdir lapar dapat dihilangkan dengan takdir makan, takdir dahaga dapat dihilangkan dengan minum dan takdir mengantuk dapat dihilangkan dengan tidur. Mengikut sebuah riwayat yang sahih, khalifah Omar Al-Khattab ra enggan memasuki kampung tertentu di Syam kerana ketika itu ia sedang dilanda wabak taun. Sahabat Abu Ubaidah ibn Jarrah ra bertanya kepada
Omar ra: “Mengapa kamu lari dari takdir Tuhan?’ Omar ra menjawab: “Aku lari dari takdir Allah kepada takdir yang lain.” (Tarikh At-Tabari)

Kesemua ini menunjukkan, Allah tidak pernah mengikat dan menzalimi manusia malah sebaliknya manusia telah diberi kebebasan untuk menentukan jalan hidupnya sendiri. Walau bagaimanapun, segala keputusan manusia tidak boleh keluar dari ruang kemanusiaan yang telah Allah tetapkan dan Allah sejak dari awal lagi telah mengetahui segala keputusan yang akan diambil oleh manusia.

Takdir mempunyai beberapa bahagian, pertama ialah takdir di dalam ilmu Allah yang azali. Ia bermaksud Allah telah mengetahui segala-galanya sebelum ia benar-benar berlaku. Takdir di dalam bentuk ini tidak boleh dan tidak mungkin berubah secara mutlak. Jika ia berubah ia mencacat kesempurnaan Allah dan hal ini adalah mustahil di sisi Allah. Berhubung dengan ini Allah berfirman: “Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi
hamba-hambaKu.” (Surah Qaaf ayat 29)

Takdir ini dikenali sebagai qada mubram atau ‘takdir yang pasti’ dan mengingkarinya akan menyebabkan seseorang menjadi kafir mengikut ijmak ulama.

Takdir yang kedua ialah takdir yang tertulis di Lauh Mahfuz dan ia dikenali juga sebagai takdir mu’allaq. Mengikut K.H. Sirajuddin Abbas di dalam buku 40 Masalah Agama, takdir ini boleh berubah dari masa ke semasa, sebagai contoh, jika seseorang telah ditakdirkan hidup hingga ke usia 60 tahun, dan beliau sering menghubungkan tali persaudaraan dengan manusia, Allah mungkin menambah umurnya melebihi 60 tahun. Atau jika seseorang telah ditulis akan memasuki neraka kemudian di hujung hidupnya beliau bertaubat dan melakukan amal salih
dengan penuh keikhlasan, berkemungkinan beliau akhirnya akan dimasukkan ke dalam syurga. Berhubung dengan ini Allah berfirman: “Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab.” (Surah Ar-Ra’d ayat 39)

Imam Baijuri di dalam kitab Tuhfatul Murid Syarh Jauharatut Tauhid berkata: “Lauh Mahfuz, mengikut pendapat yang hak, menerima penghapusan dan penetapan.”

Di antara perkara yang boleh mengubah ketetapan di Lauh Mahfuz ialah doa dan amalan yang baik, berdasarkan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “Tiada yang boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan yang baik.” (Tirmizi)

Justeru, Omar Al-Khattab ra pada suatu ketika, telah melafazkan doa-doa ini ketika bertawaf: “Ya Allah, jika Engkau telah mentakdirkan aku tergolong di dalam golongan orang-orang yang bahagia, tetaplah aku di dalam keadaan aku.

Sebaliknya jika Engkau telah tetapkan aku di dalam golongan orang-orang yang celaka dan berdosa, hapuskanlah takdir itu dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang mendapat kebahagiaan dan keampunan.”

Dalam bab mencari jodoh, nabi sendiri menyuruh kita memilih pasangan yang betul. Oleh kerana kita disuruh memilih secara yg betul, kita mempunyai pilihan. Justeru, berusahalah dan dalam konteks perkahwinan berusahalah utk mencari jodoh berdasarkan landasan agama dan mintalah petunjuk Allah tentangnya. Allah tidak pernah menzalimi manusia.



:.Search Tab.:

There was an error in this gadget

:.Counter.:

:.cute cursor.:

My Melody Crying

:.Background.: